ماهور آلبوم «منشور» را بر اساس فرم‌های ریتمیک از پیش‌ریخته منتشر کرد

با نوازندگی پوریا خادم و علی رحیمی

پایگاه خبری آوازنیوز: آلبوم «منشور» شامل دو نوازی پیانو و تمبک با نوازندگی پوریا خادم (پیانو میکروتنال)‌ و علی رحیمی (تمبک) منتشر شد.

به گزارش آوازنیوز و به نقل از موسیقی ما، موسیقی این آلبوم حاصل بداهه‌نوازی بر روی طرح‌ها و فرم‌های ریتمیک از پیش ریخته‌شده‌ای‌ست که شامل موتیف‌ها و نقاط تغییر متر و همچنین نقاط تغییر دسته‌بندی در مترهای ترکیبی می‌شود. هر قطعه در این آلبوم بر اساس فضای غالب ریتمیک در دستگاه یا آواز به خصوصی از ردیف موسیقی ایرانی به بسط و گسترش موتیف‌های تماتیک درون دستگاه و یا به همراه مُدگردی می‌پردازد.

در معرفی این اثر آمده است: «موسیقی این آلبوم حاصل بداهه‌نوازی بر روی طرح‌ها و فرم‌های ریتمیک از پیش ریخته‌شده‌ای‌ست که شامل موتیف‌ها و نقاط تغییر متر و همچنین نقاط تغییر دسته‌بندی در مترهای ترکیبی می‌شود. هر قطعه در این آلبوم بر اساس فضای غالب ریتمیک در دستگاه یا آواز به خصوصی از ردیف موسیقی ایرانی به بسط و گسترش موتیف‌های تماتیک درون دستگاه و یا به همراه مُدگردی می‌پردازد. مترهای انتخابی قطعات این آلبوم اعم‌اند از مترهای ترکیبی و افزاینده. ریتم‌های ترکیبی نظیر ۸/۸، ۸/۷، ۸/۵، ۸/۱۲ و ۸/۶ هستند.

ریتم‌های افزاینده مانند ۸/۱۱ و ۸/۱۳ نیز متر اصلی دو قطعه‌ی این آلبوم هستند، که ۸/۱۱ با تقسیم‌بندیِ ۲ ۲ ۳ ۲ ۲ اجرا می‌شود و ۸/۱۳، با تقسیم‌بندیِ ۲ ۲ ۳ ۳ ۳٫

در این آلبوم اساس فواصل و موتیف‌ها بر دستگاه‌های چهارگاه، شور و متعلقاتش، همایون و آوازش، نوا و سه‌گاه است. اما نگاه به آن نگاه آهنگسازی موسیقی معاصر است و برای ترکیب اصوات از هارمونی سریالی و میکرومُدال استفاده شده است.

تمبک‌نوازی در این آلبوم نه با نگاه همراهی کننده بلکه تمبک به عنوان یکی از دو عنصر اصلی اثر و بسط و گسترش آن که سراسر ریتمیک و موتیفیک است، با نوآوری در شیوه‌ی اجرایی فیگورهای ریتمیک مختلف و خلق فضاسازی‌های پِرکاسیو که در آن افت و خیز متعدد داینامیک قابلیت‌های رنگ‌آمیزی این ساز را بیش از پیش نشان می‌دهد، نقش تازه‌ای از این ساز در این آلبوم نشان داده است.»

این اثر توسط انتشارات ماهور به بازار عرضه شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.